I love you , Harta , my family and my friends !

Thursday, August 21, 2014

Rezeki Ramadan : Pregnancy

Amaran : Entry ini telah di draft lama , tak sempat publish! hahaha . selamat membaca!


SalamAlaik! peh lama gila ah tak update blog ! berhabuk bersawang lagi bersemut dah ! hehehe . Okay okay . Sorry lama tak update . Busy kerja . Sampai ig shop pun tak berapa terurus tapi alhamdulillah rezeki Congo Bars tgh up sekarang . Syukur!

Back to the topic! Alhamdulillah . Di usia perkahwinan aku dgn suami yang mencecah hampir 6 bulan , Allah takdirkan aku & Amim akan mejadi ibu bapa ! happy tak happy tak ? Ya Allah! rasa nak nangis gembira bila ingat balik! I'm 21 and bakal jadi Mommy! hehe . Tapi ade kronologi lain yang korang kena tahu ! jeng jeng jeng!

Kisah bermula masa final exam last semester bulan Mei tempohari. Aku demam teruk tahap takboleh bangun , ambik darah okay ? masatu first paper. Before paper, aku sihat je boleh lunch pe sume. Masuk je Dewan Taming Sari, aku start gigil . Aihhh . Suhu badan pun jadi semacam . Sah ! nak demam ! paper tu aku jawab 30 min pastu aku keluar dewan and tidur . Sampai je kolej , aku terus terbaring tk sedar diri and nangis2 call suami suruh ambik , tak tahan badan panas sangat masatu.  Sampai je rumah terus rehat . Seminggu jugak lah demam . bukan demam biasa tau ! Demam teruk tahap Mak terpaksa naik bilik,basahkan aku dgn ais. Viva presentation pun aku tak attend and masatu dah tawakal dah kalau kena repeat .Yela . Demam teruk sgt kn .. huhuhu

Masa demam ni , berlaku sesuatu yg pelik terhadap dalaman aku . Aku beru lepas period . tiba2 keluar cam brownish blood lagi . Aku buat endah tak endah , biar je . 3 hari gak la darah tu keluar sampai aku buat keputusan nk g klinik check. Sampai je klinik , doc suruh buat urine test dulu takut pregnant tapi aku macam "tak mungkin sebab aku planning". Nahhh .. tup2 doc ckp aku mungkin pregnant sebab naik 2 line, 1 terang, 1 samar ! Masatu terkejut beruk juga laaa . Doc ckp 2 minggu nnt try lg UPT ( Urine Pregnancy Test) . Masatu mmg happy jugak tp terkejut sgt ! Doc ckp drh tu drh implementation . ok lah aku pun balik and gtau certain people jeee . bila 2 minggu lepastu aku cek balik , jadik 1 line jee . Negative. Sebab apa ? Sebab masa aku demam teruk tu , aku ambik Ponstan, ubat tahan sakit yg sgt kuat . sure2 lah baby tak jadi T_________T tp takpe . aku anggap takde rezeki .

UPT pertama

At first ,
jujur aku ckp, aku mmg planning . Mmg ade org ckp, jgn planning . Nnt Allah tak kasik terus atau lambat dpt anak. Aku buat taktau je memula . Tapi aku rasa ade benar jugak. Lepas je baby first tak jadik, aku dgn husband dah tak planning . Sebab masing-masing nak anak. lagi2 aku. Aku suka baby . Suami pulak jenis tegas . Baguslah utk didik anak nanti. Maka kami serahkan je semua pada Allah. Enjoy je life dengan suami tersayang, berduaan selagi boleh. hehehe.

To be honest, aku takdelah mengharap sgt for a baby . Sebab aku tahu perancangan Allah tu , strateginya mmg Maha hebat. Jadi, disebabkan aku suka sgt membaca artikel2 kat internet ( tapi artikel yg sahih je tau!) aku terkenan la nak cuba Ovulation Prediction Kit (OPK). Yelah . Period tetap pun aku tetap tak pandai kira hari subur senrdiri sebab kadang2 period aku 8 hari , kadang2 tarikhnya jauh dari bulan lepas. Jadi aku try je la. Murah jeee deknon . 1 strip tu RM 0.80 rasanya . Belli on9 lah sbb murah . hehehe. Sila tekan sini ye utk kawan-kawan yg nak try ikhtiar pregnant . ihikss. Disebabkan nak cuba dapat anak , tapi still tak mengharap gegila, aku jaga semua benda! Pemakanan lah paling jaga . Tak minum air bergas , tk mkn nenas , benda yg tajam2 masam dielakkan , mknn haram apatah lagi , memang TAK laa .

yang strip hijau tu OPK. Steip Biru, UPT
7 Julai/ 9Ramadan yang lalu, aku saje2 je capai OPK , nak test . walaupun aku tahu hari subur aku dh lepas , tp sbb banyak aku nak membazir . Minggu lepas aku try OPK ,1 line terang, line 1 lgi samar, maknanya hari subur aku dah lepas.  Oh ye, OPK ni mcm UPT. Kalau pregnant dia boleh detect tau !Jadi aku pun test lepastu mandi . Sebab tau dah mestila 1 terang, 1 samar . huahaha. Lepas mandi aku tgk OPK tu , DOUBLE LINE TERANG BENDERANG! ah sudah ! betul ke ni ? nk happy ni !! Ok aku relaks dlu. Terus tgkap gambar letak kat group OPK. Sejak aku mula serious nak anak memang aku join group Ibu2 and group OPK ni untuk rujukan . First time kan ? heheh. Akak - akak group suruh test UPT. Aku pun ape lg , try laaa. Dalam hati debor mak enon !Tunggu punya tunggu , 2 line naik (: 1 lagi tu samar . yela. Aku belum delay period dah ngada2 nak test kan ? apa lagi , call husband terus ! dia speechless sebab happy sgt ! hahaha

OPK positif hamil :D



UPT samar tapi positif hamil :D

UPT makin terang :D
Dalam hati still ade takut2 sebab baby first dlu tk jadi , jadi 10 Ramadan aku saje lah try lagi UPT tu . Alhamdulillah . kalini lebih jelas 2 line tu (: Happy sgtsgt! setakat ni tgh takde pape alahan sebabtu tak sangka diri sendiri berisi . hihihi. Pagi tadi 11 Ramadan, akhirnya aku rasmikan ClearBlue Digital tu . FYI, ClearBlue ni mhl sbb sgt accurate tau . Jadi aku tunggu punya tunggu, confirm pregnant . Bila kira-kira , baby aku baru 3 minggu +++ . Alhamdulillah happy sgt . Suami lah paling happy . Siap ckp pd suami , lepasni syg dah de baby b nak kerja 24/7 pun tak kisah :D hahaha

Clear blue :D hihi . Alhamdulillah !

Buku merah kerajaan dgn check up swasta semua dah setel :D  . Alhamdulillah happy sgt . Lagi-lagi bila dengar heartbeat baby masa umur dia 6 weeks . Aku sentiasa remind diri, dekatkan diri pd Allah, minta maaf pada semua org, jaga mkn , jaga adab dgn suami, kawal emosi and selalu bersangka baik . InsyaAllah . aku nak little caliph dalam rahim aku membesar dengan sihat . Moga Allah mudahkan semuanya kelak :D Mommy dgn Papa tak sabar nk jumpa baby . hihihi



LEAVE SOME OPINION =)

No comments:

Post a Comment